Ładowanie...
zespół mAuto
Fri Jul 04 14:21:09 CEST 2025

Dalej, szybciej, czyściej! Zasięg samochodów elektrycznych

Zasięg samochodu elektrycznego to jeden z kluczowych kryteriów, jakimi kierują się kierowcy przy wyborze takiego pojazdu. Zależy od niego, ile kilometrów można przejechać na jednym ładowaniu i jak często trzeba uzupełniać energię.

 

Sprawdź ranking aut elektrycznych o największym zasięgu z podziałem na różne segmenty pojazdów. Dowiedz się, co wpływa na realny zasięg i jak możesz go wydłużyć.

Przyszłość zasięgu samochodów elektrycznyc

Od czego zależy zasięg samochodu elektrycznego?

 

Realny zasięg samochodów elektrycznych zależy od wielu czynników. Poznaj najważniejsze z nich.

 

Pojemność baterii i stopień jej zużycia

 

Na zasięg samochodów elektrycznych w największym stopniu wpływa pojemność baterii,  podawana w kilowatogodzinach (kWh). Wynosi ona średnio 70-90 kWh, lecz samochody elektryczne z dużym zasięgiem mają ogniwa nawet przeszło 100 kWh. Z upływem czasu bateria traci swoją pojemność – zazwyczaj około 1-2% rocznie.

 

Waga pojazdu

 

Maksymalny zasięg samochodu elektrycznego zależy także od rzeczywistej masy całkowitej pojazdu. Im cięższe auto, tym bateria szybciej się rozładowuje z powodu dodatkowej energii, jaką samochód musi zużyć, aby pokonać siłę grawitacji. Negatywnie na zasięg aut elektrycznych wpływa m.in. duża liczba pasażerów czy wypełnienie bagażu ciężkim ładunkiem.

 

Jakość i rozmiar opon

 

Zasięg elektrycznych aut obniża m.in. opór toczenia opon – im wyższy, tym pojazd szybciej zużywa energię. Negatywnie na realne zasięgi wpływa m.in. waga opon, budowa i kształt bieżnika, zbyt niskie ciśnienie w oponach czy wysoki stopień zużycia.

 

Aerodynamika pojazdu

 

Auta elektryczne z największym zasięgiem mają aerodynamiczną konstrukcję – opływowy kształt nadwozia, nisko położony dach, spojlery, a także odpowiednio zaprojektowane wloty powietrza i felgi.

 

System hamowania rekuperacyjnego

 

Samochody z systemem rekuperacji odzyskują energię podczas hamowania, co przyczynia się do zwiększenia zasięgu. Najlepsze efekty zapewnia delikatne hamowanie silnikiem – warto używać pedału hamulca tylko w ostatniej fazie hamowania oraz w sytuacjach awaryjnych.

 

Pobór energii elektrycznej na 100 km

 

Producenci pojazdów elektrycznych podają w katalogach przybliżone zużycie kilowatogodzin na 100 km. Wartości te są jednak tylko teoretyczne – wynikają z testów prowadzonych w warunkach laboratoryjnych.

 

Styl jazdy

 

Aby uzyskać możliwie jak najdłuższy zasięg samochodu elektrycznego, warto jeździć płynnie – utrzymywać możliwie stałą prędkość, unikać agresywnego przyspieszenia czy gwałtownego hamowania. Zasięg samochodu elektrycznego na autostradzie może być niższy z powodu częstego wyprzedzania oraz utrzymywania wysokiej prędkości, co zwiększa opory powietrza. Kierowca rzadziej też hamuje, dlatego auto odzyskuje mniej energii dzięki systemowi rekuperacji.

 

Korzystanie z dodatkowych funkcji pojazdu

 

Dodatkowe systemy elektroniczne w samochodzie przyczyniają się do większego zużycia energii. Prąd może pobierać m.in. włączona klimatyzacja, ogrzewanie, radio, system audio czy ładowanie telefonu przez USB.

 

Warunki atmosferyczne

 

Negatywnie na zasięgi samochodów elektrycznych wpływa zwłaszcza niska temperatura powietrza – z powodu obniżonej wydajności baterii. Zimą zużycie energii jest także wyższe ze względu na ogrzewanie pojazdu oraz używanie opon o większym oporze toczenia.  Pojazd zużywa też energii na dogrzanie baterii trakcyjnej do jej optymalnej temperatury pracy. Latem ogniwa szybciej rozładowują się natomiast przy włączonej klimatyzacji. W gorące dni baterię należy cały czas chłodzić podczas jazdy, co zużywa energię z akumulatora trakcyjnego. Istotne znaczenie ma także wiatr – silne podmuchy powodują, że auto musi pokonać większe opory powietrza.

 

Ukształtowanie terenu

 

Częste wjeżdżanie pod górkę skraca zasięg elektrycznych aut, ponieważ z powodu zwiększonego oporu pojazd potrzebuje więcej energii na pokonanie wzniesienia. Bateria wolniej rozładowuje się podczas jazdy po płaskim terenie, a także zjeżdżania z górki, kiedy samochód może korzystać z systemu rekuperacji energii.

Stopień naładowania baterii w samochodzie elektrycznym

Maksymalny a realny zasięg samochodu elektrycznego

Maksymalny zasięg samochodów elektrycznych (nowych modeli) wynosi najczęściej od 100 km do nawet ponad 700 km na jednym naładowaniu. Warto jednak wiedzieć, że realny zasięg może być niższy lub (rzadziej) wyższy – w zależności od różnych czynników, w tym stylu jazdy czy warunków atmosferycznych.

 

Koncerny motoryzacyjne w krajach UE od 2017 roku określają homologowany zasięg samochodów elektrycznych na podstawie testów WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure). Jednostki certyfikujące przeprowadzają je w kontrolowanych warunkach laboratoryjnych – zbliżonych do tych, które występują podczas codziennej eksploatacji przez przeciętnego kierowcę.

 

Warunki podczas testu WLTP:

  • cztery zakresy prędkości: do 56,6 km/h, do 76,6 km/h, do 97,4 km/h i do 131,3 km/h – średnia prędkość 47 km/h,
  • temperatura powietrza: 18 stopni Celsjusza,
  • czas postojów – 13%,
  • odległość: 23 km,
  • czas jazdy: 30 minut,
  • styl jazdy: miejski (52% czasu) i pozamiejski (48% czasu),
  • wyłączone ogrzewanie i klimatyzacja.

Podawany przez producenta auta wynik testu WLTP nie jest więc jednoznaczny z maksymalnym ani realnym zasięgiem auta elektrycznego. Stanowi uśrednioną wartość na podstawie laboratoryjnej symulacji jazdy po różnego rodzaju drogach.

Samochody elektryczne z największym zasięgiem

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) przygotowało raport pn. „Katalog pojazdów elektrycznych 2023”. Jednym z jego elementów jest ranking zasięgu aut elektrycznych – z uwzględnieniem wartości, które producenci podają w katalogach swoich modeli. Z raportu wynika, że średni zasięg samochodu elektrycznego (WLTP) wynosi:

  • 496 km – auta klasy średniej,
  • 344 km – samochody miejskie,
  • 414 km – auta klasy kompaktowej,
  • 571 km – pojazdy klasy wyższej,
  • 510 km – samochody luksusowe.

Raport PSPA wskazuje, że samochód elektryczny o największym zasięgu to obecnie Mercedes-Benz EQS (737 km).

 

Ranking zasięgu samochodów elektrycznych w podziale na segmenty:

  • miejskie: Hyundai KONA Electric: 484 km, Kia e-Soul: 452 km, Jeep Avenger: 392 km,
  • kompaktowe: Cupra Born: 552 km, Volkswagen ID.3: 546 km, Mercedes-Benz EQA: 495 km,
  • klasa średnia: Tesla Model 3: 602 km, Ford Mustang Mach-E: 600 km, BMW i4: 589 km,
  • klasa wyższa: Mercedes-Benz EQE: 670 km, Mercedes-Benz EQS SUV: 633 km, BMW iX: 633 km, Audi Q8 e-tron: 600 km, Tesla Model S: 600 km, Volvo EX90: 600 km,
  • luksusowe: Mercedes-Benz EQS: 737 km, BMW i7: 625 km, Porsche Taycan: 504 km.

 

Sprawdź modele elektryków dostępne na mAuto.pl

Jak wybrać model z odpowiednim zasięgiem dla swoich potrzeb?

Zasięg samochodu elektrycznego warto dobrać zwłaszcza na podstawie:

  • częstości i długości podróży – jeśli regularnie pokonujesz wielokilometrowe trasy, będziesz potrzebować auta o większym zasięgu niż do typowej jazdy miejskiej,
  • stylu jazdy – wybierz model z nieco większym zasięgiem, niż deklaruje producent, jeśli lubisz szybką i agresywną jazdę,
  • preferowanego rodzaju dróg – samochód do częstej jazdy autostradami może wymagać większego zasięgu,
  • rozmieszczenia punktów ładowania – sprawdź dostępność infrastruktury zarówno na trasie, jak i w miejscu docelowym.

Aby akumulator w pojeździe nie rozładował się w najmniej spodziewanym momencie, warto w przemyślany sposób zarządzać zasięgiem w codziennej eksploatacji. Planowanie trasy ułatwią Ci nowoczesne systemy, które na bieżąco monitorują poziom naładowania baterii i pozostały zasięg jazdy – informacje odczytasz z deski rozdzielczej. Pozwoli Ci to odpowiednio planować ładowanie samochodu elektrycznego.

Planowanie trasy samochodem elektrycznymDowiedz się więcej:

Przyszłość zasięgu samochodów elektrycznych

Dzięki rozwojowi technologii średni zasięg samochodów elektrycznych stopniowo rośnie. Jest to zasługą m.in. coraz pojemniejszych, a zarazem lżejszych akumulatorów. Producenci unowocześniają także konstrukcję aut – np. projektują aerodynamiczne nadwozia z lekkich materiałów. Zasięg samochodów elektrycznych zwiększają też udoskonalane technologie inteligentnego zarządzania baterią i systemy rekuperacji. Kierowcy będą coraz mniej obawiać się niewystarczającego zasięgu również dzięki dynamicznemu rozwojowi infrastruktury ładowania – w tym szybkich stacji ładowania DC.

polecane artykuły