Wybór rodzaju napędu to więcej niż decyzja, które koła będą wprawiane w ruch po naciśnięciu pedału gazu. Napęd to także kwestie bezpieczeństwa, ekonomii czy stylu jazdy. Przekonaj się, jakie wady i zalety posiadają poszczególne rodzaje napędów i wybierz optymalne auto dla siebie.
Na drogach najpopularniejsze są samochody z napędem na przód. Czy jednak ich powszechność wynika wyłącznie z kwestii komfortu jazdy autem, czy też znaczenie mają niższe koszty produkcji? Rozszyfruj wszystkie oznaczenia napędów i podejmij świadomą decyzję o zakupie pojazdu.
Samochód z napędem na 4 koła – kiedy warto
Rodzaje napędów w samochodzie – charakterystyka
Sporo w ostatnim czasie dyskusji na temat tego, czy zamienić diesle na auta elektryczne, czy może postawić na hybrydy. Z kolei coroczne rankingi najpopularniejszych samochodów często ograniczają się do kategorii rodzaju nadwozia. Niemniej fakt, czy na co dzień poruszasz się SUV-em, czy kombi ma mniejsze znacznie niż to, jaki rodzaj napędu wykorzystano w Twoim aucie.
Układ napędowy jest kluczowy zarówno dla osiągów, jak i bezpieczeństwa samochodu. To tutaj dochodzi do najważniejszego momentu, czy zamiany generowanej energii w ruch. Koncerny motoryzacyjne wykorzystują coraz nowsze technologie, aby zapewnić kierowcom optymalne warunki za kierownicą. Dopasowany do warunków i stylu jazdy rodzaj napędu ma zatem ogromne znaczenie w codziennej eksploatacji pojazdu.
Mimo tego wciąż dla wielu osób szukających nowego samochodu skróty dotyczące rodzajów napędu brzmią enigmatycznie. Napęd FWD, RWD, AWD – co to jest, co daje Ci jako kierowcy, kiedy najlepiej się sprawdza? Postaramy się odpowiedzieć na najbardziej nurtujące pytania i rozwiać wątpliwości co do wyboru optymalnego rodzaju napędu do Twojego auta.
Napęd FWD
Na początek najczęściej spotykany w autach osobowych napęd FWD (ang. Front Wheel Drive). Przedni napęd oznacza, że kiedy dodajesz gazu, wytwarzana przez silnik energia przenoszona jest do przednich kół, które „ciągną” pojazd do przodu. We wstępie wspomnieliśmy, że jest to zdecydowanie najpopularniejsze rozwiązanie stosowane w samochodach osobowych. Czy zatem oznacza to, że jest to najlepszy wariant? Na pewno najbardziej ekonomiczny z punktu widzenia producentów.
Umieszczenie układu napędowego z przodu auta, a więc w tym samym miejscu, w którym znajduje się silnik i pozostałe układy w samochodzie jest stosunkowo proste, a także najtańsze z perspektywy produkcji. Nie dziwi więc fakt, że FWD napęd znajdziesz przede wszystkim w pojazdach z dolnej i średniej półki. Z racji faktu, że napęd na przód zabiera mniej miejsca, jest też powszechny w małych samochodach miejskich oraz pozostałych przedstawicielach segmentu B.
Co napęd na przód oznacza w praktyce? Po stronie zalet można zapisać m.in. więcej miejsca w bagażniku i dla pasażerów z tyłu, ponieważ cały układ jest umiejscowiony na przedzie auta. Napęd na przód jest generalnie lżejszy i mniej skomplikowany, a to oznacza mniejszą awaryjność. Warto jednak zauważyć, że czasami plusy mogą zmienić się w minusy. Skumulowanie masy pojazdu na przedzie sprawia, że auto może mieć problemy ze stabilnością podczas przyspieszania i hamowania. Jakość prowadzenia takiego auta spada również wraz ze wzrostem mocy pojazdu. Samochody napędzane na przednią oś mają tendencję do podsterowności, czyli tendencji to poszerzania zakrętu.
Napęd RWD
Napęd na tył czy przód? To powszechny dylemat kierowców, w którym znaczenie mają zarówno obiektywne przesłanki, jak i zupełnie subiektywne preferencje właścicieli samochodów. Czym zatem charakteryzuje się napęd RWD i co oznacza pod względem bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy?
Napęd RWD (ang. Rear Wheel Drive) przenosi energię na tylną oś samochodu, zatem napędza tylne koła. W efekcie pojazd jest „pchany”, co może przypaść do gustu kierowcom, którzy preferują bardziej dynamiczny styl jazdy. Tego typu konstrukcja stosowana jest głównie w samochodach z dużymi silnikami oraz modelach o sportowym charakterze. RWD napęd może dostarczyć większych wrażeń podczas jazdy, ale jednocześnie auto narażone jest na nadsterowność, jeśli nie dostosujesz mocy do warunków drogowych. Jeśli nie jeździsz ryzykownie, przeniesienie części masy pojazdu na tył zapewnia większą równowagę rozłożenia ciężaru, a zatem większą stabilność oraz skuteczniejsze hamowanie.
Napęd AWD
Głównie ze względów bezpieczeństwa spora część kierowców decyduje się na napęd AWD. Co oznacza ten skrót? AWD (All Wheel Drive) to napęd na cztery koła. Układ rozprowadza więc energię silnika zarówno na przednią, jak i tylną oś, co przekłada się na stabilność jazdy. Samochody z napędem na 4 koła wykazują najmniejszą skłonność do wpadania w poślizg, a także najlepiej radzą sobie m.in. na śniegu, gdyż zwiększają szanse na złapanie niezbędnej przyczepności przez któreś z kół.
Czy zatem bez względu na wszystko najlepszym rozwiązaniem jest napęd na 4 koła? Czy warto wybrać ten układ w każdym przypadku? Napęd AWD również nie jest pozbawiony wad. Często producenci w celu zapewnienia odpowiedniej stabilności autom z napędem na cztery koła muszą wzmocnić zawieszenie, co z kolei przekłada się na bardziej sztywną i mniej komfortową jazdę. AWD napęd zużywa też duże ilości paliwa. Stosowany zazwyczaj w ciężkich SUV-ach sprawia, że koszty eksploatacji pojazdów z tego segmentu są wyraźnie wyższe.

Napęd na przednie czy tylne koła – co wybrać?
Dywagacje na temat tego, czy lepszy napęd na przód czy tył, kończą zazwyczaj indywidualne potrzeby kierowców. Jeśli na co dzień jeździsz wyłącznie po mieście, które nawet zimą jest szybko odśnieżane, ekonomicznym rozwiązaniem będzie napęd na przód, a tył zapewni więcej miejsca na bagaże czy pasażerów.
Miłośnicy dynamicznej jazdy zapewne docenią możliwości związane z napędem na tylne koła. Kierowanie tymi pojazdami będzie przyjemne w trasie, z dala od miejskich korków. Warto jednak mieć na uwadze, że w przypadku trudniejszych warunków pogodowych, samochody z napędem na tył będą bardziej narażone na poślizgi.
Co do dostępności samochodów z różnymi typami napędów, zdecydowanie łatwiej będzie znaleźć auto FWD. Tylny napęd to najczęściej domena pojazdów z większymi silnikami i sportowym charakterem, co nie zawsze idzie w parze z pozostałymi oczekiwaniami kierowców. Zatem jakie auta warto wziąć pod uwagę?
Samochody z napędem na przód
Świetnym wyborem pod względem ekonomii jazdy może być Nissan Leaf – to nieduże auto elektryczne z napędem FWD pozwoli zaoszczędzić na paliwie, zapewniając jednocześnie przyzwoite osiągi. Kompaktowy rozmiar ułatwi znalezienie miejsca do parkowania oraz manewrowanie podczas jazdy wąskimi uliczkami. Nieco większy Hyundai i30 to również atrakcyjna propozycja w rozsądnej cenie. Koreański koncern cieszy się znakomitą renomą, a i30 to jeden z najbardziej uniwersalnych i popularnych modeli Hyundaia.
Szukający aut z napędem na przód mogą także przebierać w szerokiej ofercie nowoczesnych SUV-ów. Jednym z popularniejszych modeli jest Nissan Qashqai – dostępny w odsłonie z najnowszej, trzeciej generacji. W poszukiwaniu nieco starszych modeli warto zwrócić uwagę na Volkswagena Tiguan lub Kię Sportage.
Auta z napędem na tył
Wśród samochodów z napędem na tył królują przede wszystkim modele ze sportowym charakterem. Takie auta przyciągną do siebie przede wszystkim miłośników intensywnych doznań. W tym miejscu można wspomnieć np. o BMW serii 3. Te modele z powodzeniem łączą w sobie dynamikę z niezwykłą wygodą i elegancją. To sprawdzone auta reprezentacyjne, które pozwalają na pokonywanie długich tras w komfortowych warunkach. Podobnie jest w przypadku samochodów Jaguar. To jeden z synonimów wysokiej klasy – auto, które klasyczną sylwetką przykuwa uwagę każdego.
Z tylnego napędu korzystają też nowoczesne elektryki. Tutaj na pierwszy plan ponownie wybija się Hyundai i jeden z najnowszych modeli koncernu, czyli Ioniq 5. Przestronny sedan wykorzystuje najnowocześniejsze technologie, gwarantując znakomite osiągi i spory zasięg baterii. Jednocześnie Hyundai Ioniq 5 jest niezwykle elegancki. Jeśli jednak wolisz nawiązać swoim elektrykiem do tradycji, idealnym wyborem może być Ford Mustang Mach-E. Ten nietuzinkowy crossover łączy zalety SUV-a z ekonomią auta elektrycznego. Amerykański rodowód ma także Tesla 3 – jeden z najpopularniejszych elektryków w USA.
Samochód z napędem na 4 koła – kiedy warto?
BMW X3 to połączenie praktyczności auta 4x4 z niekwestionowanym stylem i sportową elegancją. Znakomite auto premium, które zarówno zada szyku, jak i sprawdzi się w różnych warunkach drogowych. Inny sprawdzony wybór to Volvo XC60. Ten obszerny SUV to synonim niezawodności i bezpieczeństwa. Jeśli zatem są to Twoje priorytety, z pewnością warto wziąć ten model pod uwagę.
Bardziej budżetową wersją auta z takim napędem może być natomiast Hyundai Tucson. To kompaktowy miejski SUV, który z łatwością można dostosować do różnych rodzajów zadań. Napęd 4x4 w tym samochodzie zwiększa bezpieczeństwo i umożliwia bezproblemową jazdę nawet w trudnych warunkach drogowych.