Ładowanie...
zespół mAuto
Wed Nov 27 12:06:13 CET 2024

Jakie wyróżniamy klasy samochodów? Segmenty aut osobowych

Przez długi czas wszelkie podziały samochodów były dość umowne i ograniczały się do najważniejszych cech nadwozia pojazdu. Teraz jednak podział na klasy jest znacznie bardziej precyzyjny, a stało się tak za sprawą Komisji Europejskiej, która stworzyła tzw. europejską klasyfikację samochodów osobowych. Celem jej powstania było ułatwienie rozróżniania aut ze względu na wygląd, ale też parametry techniczne.

Jak sprawdzić klasę samochodu

Czym są klasy samochodów?

Wprowadzenie przez Komisję Europejską podziału na klasy samochodów miało na celu usystematyzowanie nieścisłości związanych z przypisywaniem aut do poszczególnych segmentów. Wprowadzono obiektywne kryteria, które decydują o tym, do jakiej klasy trafia dane auto. Przy rozróżnianiu uwzględnia się zatem:

 

  • liczbę drzwi,
  • typ nadwozia,
  • rozstaw osi,
  • zewnętrzne wymiary,
  • cenę.

 

Jednym z celów Komisji Europejskiej, która wprowadziła podział, jest także troska o środowisko naturalne. Wiadomo bowiem, że nierzadko wraz z rozmiarem pojazdu rośnie emisja spalin. Wreszcie istotne są także kwestie bezpieczeństwa. Podział samochodów na klasy wiąże się chociażby ze słynnymi już testami zderzeniowymi Euro NCAP. Warto wiedzieć, że podczas testów sprawdzana jest odporność danego pojazdu na zderzenie, ale z innym samochodem tej samej klasy. Segmenty aut mają więc szerokie znacznie zarówno dla kupujących, jak i np. dla ustawodawców w danym państwie.

Obowiązujący podział na klasy samochodów

Segmenty samochodów ustanowiono zgodnie z początkiem liter alfabetu, jednak mamy też wyjątki w postaci segmentu samochodów M i S. Co oznaczają poszczególne litery? Co do zasady przy określaniu klasy aut można kierować się regułą – im większe nadwozie samochodu, tym wyższa klasa. Nie jest to jednak jedyne kryterium, gdyż klasa pojazdu S wcale nie oznacza aut ciężarowych. Przejdźmy zatem do krótkiego objaśnienia poszczególnych segmentów samochodów osobowych.

 

Klasa A

 

Do tej klasy samochodów osobowych należą najmniejsze modele dostępne na rynku, które charakteryzują się zwrotnością i łatwością w parkowaniu. Samochód klasy A to zdecydowanie najmniejsze auto miejskie, które ponadto cechuje się małą pojemnością silnika oraz przystępną ceną. Przykład: Fiat 500.

 

Klasa B

 

To nieco większe, ale nadal kompaktowe samochody. Auta z segmentu B należą do najpopularniejszych, ponieważ świetnie pasują do jazdy po mieście, ale jednocześnie posiadają przyzwoitą przestrzeń bagażową. To również w głównej mierze auta budżetowe z ekonomicznymi silnikami. Przykład: Renault Clio.

 

Klasa C

 

Segmenty aut osobowych kontynuuje klasa C, czyli auta średniej wielkości. Ze względu na swoją uniwersalną rolę są często wybierane jako pojazdy rodzinne. Cechuje je większy wybór jeśli chodzi o moc jednostki napędowej, a także szerszy wachlarz wyposażenia, który przekłada się na znaczną rozpiętość cenową. Przykład: Ford Focus.

 

Klasa D

 

Do tej klasy aut osobowych zakwalifikujemy przedział pojazdów od średnich do dużych. Poza rozmiarem nadwozia kluczowym kryterium jest wyższy poziom komfortu, jak chociażby miejsce na nogi pasażerów na tylnej kanapie. Samochód klasy D ma zazwyczaj pojemny i dynamiczny silnik. Auta klasy D należą również do wyraźnie droższych niż przedstawiciele segmentu C. Przykład: BMW seria 3.

 

Klasa E

 

Czas na tzw. luksusowe samochody. Klasa E zarezerwowana jest dla tzw. limuzyn, które oferują wysoki poziom komfortu. Auta klasy E zazwyczaj kojarzą się z prestiżem i częściej wykorzystywane są w biznesie niż jako samochody rodzinne. W standardzie znajdziemy tu zaawansowane systemy bezpieczeństwa i funkcje, które w przypadku niższych segmentów dostępne są wyłącznie za dopłatą. Przykład: Mercedes-Benz E Klasa.

 

Klasa F

 

O ile samochody klasy wyższej E mogą robić wrażenie na drogach, to jednak dopiero samochody klasy luksusowej z segmentu F są synonimem najwyższych standardów. Takie pojazdy idealnie wpasują się do floty dla zarządów dużych firm. Przykład: Jaguar XJ.

 

Klasa J

 

W tym miejscu kończy się kierowanie regułą „im więcej, tym wyższa klasa”, a zaczynają samochody funkcjonalne. Klasa J jest bowiem zarezerwowana dla aut terenowych oraz sportowo-terenowych, czyli zaliczymy tu chociażby niezwykle popularne SUV-y. Wspólnym mianownikiem aut klasy J jest wysokie zawieszenie oraz rozwiązania typowe dla jazdy terenowej. Przykład: Toyota Land Cruiser.

 

Klasa M

 

Segmenty samochodowe to również najbardziej przestronne auta osobowe, czyli vany oraz minivany. Dla nich zarezerwowana jest klasa M. Oczywiście ich główną cechą jest możliwość podróżowania w większym gronie (powyżej 5 osób) oraz znacząca przestrzeń bagażowa. Przykład: Volkswagen Sharan.

 

Klasa S

 

Samochód klasy S to auto sportowe. Często są to pojazdy bardzo prestiżowe czy wręcz kultowe, jak chociażby Porsche 911, ale to nie standard wyposażenia, a przeznaczenie jest kluczowe dla klasy S. Samochody tego rodzaju spisują się najlepiej na torze, mają zazwyczaj duże silniki i wyróżniają się wysokimi osiągami. Przykład: Lamborghini Aventador.

Samochód średniej klasy

Klasy aut – po co się je stosuje?

Poza regulacjami prawnymi czy kwestiami środowiskowymi podział na klasy samochodów stosowany jest przede wszystkim dla ułatwienia podejmowania decyzji przez konsumentów. Zamiast przeglądać godzinami serwisy z autami na sprzedaż, można rozpocząć poszukiwania od zawężenia ich do konkretnego segmentu.

 

Przed odwiedzeniem dealera samochodowego czy portalu z ogłoszeniami, warto zadać sobie pytanie, jaki ma być Twój nowy samochód? Co jest dla Ciebie i Twoich bliskich priorytetem – osiągi czy może pojemny bagażnik? Podział na klasy samochodów ułatwia nakierowanie na wybrane modele i w efekcie szybsze znalezienie optymalnego pojazdu.

Co wpływa na przynależność do klasy?

Wspomnieliśmy już o tym, że zazwyczaj podstawowym kryterium, które brane jest pod uwagę przy podziale na klasy samochodów, jest ich rozmiar. Nie chodzi nawet o typ nadwozia, gdyż np. w klasie C można znaleźć zarówno sedany, jak i auta typu kombi. Istotne są za to inne czynniki, które opisujemy poniżej.

 

  • Pojemność silnika – często ma to związek z rozmiarem, gdyż małe auta klasy A mają zazwyczaj ekonomiczne jednostki napędowe przystosowane do cyklu miejskiego. Z kolei limuzyny z racji rozmiaru oraz ciężaru potrzebują większych silników i mocy, która sprawdza się w trasie.
  • Wyposażenie i rozwiązania techniczne – pod uwagę brany jest standard wyposażenia. Warto zwrócić uwagę, że np. samochody średniej klasy w wariancie podstawowym są dość okrojone z dodatkowych funkcji, które jednak można dokupić, jeśli wybierasz nowe auto. Z kolei nierzadko dla auta klasy E zaawansowane systemy bezpieczeństwa będą dostępne w standardzie.
  • Cena auta – aspekt, o którym wspominaliśmy, jednak warto podkreślić, że jest on istotny chociażby przy podziale na klasę E czy F.

 

Jak sprawdzić klasę samochodu?

Informacje na temat klasy samochodu nie zawsze są dostępne przy okazji ogólnych opisów poszczególnych modeli. Dlatego warto wiedzieć, gdzie szukać takich danych. Wskazanie klasy auta można znaleźć m.in.:

 

  • na stronie internetowej producenta,
  • w katalogach (zarówno w postaci papierowej, jak i online),
  • na portalach motoryzacyjnych (popularne są wszelkiego rodzaju rankingi przedstawicieli danego segmentu),
  • w dokumentach rejestracyjnych pojazdu,
  • na portalach z ogłoszeniami motoryzacyjnymi,
  • w salonach samochodowych.

 

Klasy samochodów to przydatny sposób na rozróżnienie poszczególnych modeli oraz porównywanie ich między sobą. Dzięki temu możesz pełniej zestawić ze sobą przedstawicieli konkretnych marek i wybrać auto, które będzie spełniać Twoje oczekiwania.