Globalny sektor motoryzacyjny wkracza w nową erę. Koncerny żegnają popularne niegdyś diesle, a ich miejsce coraz śmielej zajmują samochody elektryczne. Kierowcy, którzy szukają dla siebie nowego auta, stają przed nieoczywistym wyborem – hybryda czy elektryk? Poznaj wszystkie warianty i wybierz rozwiązanie skrojone do Twoich potrzeb.
Pod koniec marca 2024 roku po polskich drogach jeździło przeszło sto tysięcy samochodów osobowych z napędem w pełni bądź częściowo elektrycznym. Niedawno też liczba samochodów w pełni elektrycznych (BEV) wyprzedziła w statystykach hybrydy PHEV. Co to oznacza dla kierowców?
Hybryda czy elektryk – podsumowani
Auta hybrydowe i elektryczne – czym się różnią?
Entuzjaści poruszania się samochodami, które są bardziej przyjazne środowisku, mają obecnie do wyboru auta w pełni elektryczne bądź tzw. hybrydy, czyli pojazdy posiadające zarówno spalinowe, jak i elektryczne jednostki napędowe. Różnica między samochodem hybrydowym a elektrycznym ogranicza się zatem do źródła zasilania, gdyż w przypadku tych drugich można polegać wyłącznie na prądzie i bateriach, natomiast hybryda może polegać zarówno na energii elektrycznej, jak i benzynie.
Podział na samochód elektryczny a hybrydowy jest jednak sporym uproszczeniem, ponieważ w segmencie hybryd można wyróżnić trzy typy napędu, które znacząco się od siebie różnią.
- Hybryda MHEV – tzw. miękka hybryda to rodzaj napędu, w którym silnik elektryczny jest wykorzystywany wyłącznie w roli rozrusznika i alternatora. Jeżdżąc hybrydą MHEV możesz polegać wyłącznie na silniku spalinowym, który jest jedynie wspomagany przez napęd elektryczny.
- Hybryda HEV – silnik elektryczny nadal pełni tutaj rolę pomocniczą, a baterie są ładowane w czasie pracy jednostki spalinowej oraz podczas zwalniania i hamowania. Możliwa jest jednak jazda w trybie elektrycznym, chociaż wyłącznie na krótkie dystanse.
- Hybryda PHEV – jednostka spalinowa oraz elektryczna są wobec siebie niemal równorzędne. Oznacza to, że auto może jeździć zarówno wyłącznie na benzynę, jak i na prąd. To też jedyny typ hybrydy, w którym możliwe jest ładowanie energią elektryczną (stąd nazwa hybryda plug-in).
Sporą rolę w dylemacie samochód elektryczny czy hybryda odgrywa infrastruktura drogowa. Co prawda dziś na jednym ładowaniu można przejechać nawet kilkaset kilometrów, ale kiedy zajdzie pilna potrzeba znalezienia stacji ładowania, można się rozczarować. Z danych Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PZPM i PSNM wynika, że w Polsce funkcjonuje już blisko 6,5 tys. stacji ładowania. Jednak w porównaniu z przeszło 108 tys. aut jest to liczba niewystarczająca. Dlatego też wielu kierowców waha się: elektryk czy hybryda?
Jeśli zestawienie samochód hybrydowy a elektryczny będziemy rozpatrywać wyłącznie pod względem ekologicznym, bardziej przyjazne środowisku są elektryki. Jest to jednak zależne od kilku aspektów. Pierwszym z nich jest sposób pozyskiwania energii elektrycznej. Jeśli ta pochodzi z odnawialnych źródeł energii, auta elektryczne są oczywistym wyborem. Niemniej w Polsce nadal pozyskuje się prąd przede wszystkim z węgla. Drugi aspekt dotyczy recyklingu baterii. Dziś auta elektryczne wciąż są stosunkowo nowe, ale powoli rośnie liczba zużytych akumulatorów. Jeśli nie rozwikłamy kwestii ich recyklingu, produkcja baterii może mieć negatywne skutki dla planety.
Warto też zauważyć, że jeśli decydujesz się na zakup hybrydy PHEV z założeniem, że silnik spalinowy będzie wyłącznie „opcją rezerwową” dla napędu elektrycznego, samochód może być równie zeroemisyjny jak elektryk.

Samochody elektryczne – zalety
Przy odpowiednich okolicznościach, o których wspomnieliśmy wcześniej, posiadanie auta elektrycznego może być optymalnym wyborem dla środowiska naturalnego. Jeśli będziesz ładować samochód prądem pozyskiwanym np. z instalacji fotowoltaicznej, bezsprzecznie przyczynisz się do ratowania klimatu.
Taki sposób ładowania auta jest również korzystny z ekonomicznego punktu widzenia, gdyż po inwestycji w odnawialne źródła energii oraz samochód na prąd, obniżasz koszty eksploatacji i codziennych dojazdów. W kontekście rosnących cen paliw jest to dla wielu osób bardzo ważny argument.
Przy wyborze hybryda czy elektryk ważne są także koszty napraw. W przypadku elektrycznych aut części jest znacznie mniej, a to wydatnie przekłada się na mniejszą awaryjność.
Popularne modele elektryków
Kiedy na drogi wyjeżdżały pierwsze elektryki, żartowano z ich małego zasięgu i konieczności częstego ładowania. Dzisiejsze samochody na prąd są jednak dużo bardziej wydajne i komfortowe. W USA prym wiedzie Tesla Y z zasięgiem nawet do 600 km.
Intensywnie swój sektor napędów elektrycznych rozwija koreański Hyundai, czego efektem są auta z serii IONIQ. Jeden z najnowszych modeli, czyli Hyundai Ioniq 5, to przestronne auto rodzinne, które zebrało aż trzy nagrody World Car of the Year. Z kolei najnowszy Nissan Leaf to zupełnie inne auto niż jeden z pierwszych elektryków na rynku, które można błyskawicznie naładować.
Samochody hybrydowe – zalety
Hybrydy wybierane są najczęściej z dwóch powodów. Zwolennicy silników spalinowych dostrzegają w nich możliwość tańszej jazdy dzięki wsparciu silnika elektrycznego. Natomiast kierowcy, którzy chcą jeździć bardziej ekologicznie, stawiają na modele PHEV, które umożliwiają jazdę zeroemisyjną, ale zyskują zabezpieczenie dalszej podróży w postaci napędu spalinowego. W obu przypadkach są to niewątpliwe korzyści wynikające z posiadania hybrydy.
Auta hybrydowe – popularne modele
Wśród hybryd kierowcy mają do wyboru pełen przegląd samochodów. Mogą postawić na prestiż i elegancję w Lexusie UX lub atrakcyjny stosunek jakości do ceny, jaki oferuje Toyota Corolla. Hybrydowe jednostki napędowe okazały się strzałem w dziesiątkę dla SUV-ów, których największą wadą była paliwożerność. Teraz auta takie jak Toyota RAV4 oferują wszystko, co lubimy w przestronnych SUV-ach, ale jednocześnie są ekonomiczne.
Jesteś zainteresowany autem z napędem hybrydowym? Sprawdź najlepsze samochody hybrydowe dostępne na rynku.

Wybór między hybrydą a elektrykiem – czym się kierować?
Rozwiązanie dylematu hybryda a elektryk w sporej mierze zależy od indywidualnych potrzeb. Osoby, które często jeżdżą w długie trasy mogą mieć problemy z dostępnością stacji ładowania, dlatego dużym plusem może być silnik spalinowy w hybrydzie. Podobny problem mogą mieć mieszkańcy małych miejscowości, gdzie zwyczajnie brakuje punktów ładowania. W miastach jest coraz lepiej pod tym względem, ale nadal łatwiej znaleźć stację paliw czy punkt szybkiego ładowania.
Zasięg samochodu
Jak już wspomnieliśmy, aspekt zasięgu samochodu jest kluczowy, kiedy zestawiamy samochód elektryczny z hybrydowym. Jeśli możesz wygodnie i tanio ładować auto w przydomowym garażu, a na co dzień dojeżdżasz tylko kilka kilometrów do pracy – elektryk będzie idealnym wyborem. Odwrotne zdanie będzie miał przedstawiciel handlowy, który codziennie pokonuje setki kilometrów, a konieczność długiego ładowania utrudniłaby pracę.
Obsługa
Porównując auto hybrydowe a elektryczne pod kątem obsługi, korzystniej wypadają w tym zestawieniu elektryki, które mają mniej części, a głównym problemem po kilku latach użytkowania mogą być baterie. Nie ma jednak skrzyni biegów, paska klinowego czy innych części, które mogą ulec awarii.
Koszty
Ceny samochodów z różnymi jednostkami napędowymi powoli się zrównują, niemniej nadal to auta elektryczne są najdroższe w zakupie. Warto jednak mieć na uwadze możliwość skorzystania z programów dofinansowań, jak chociażby Mój elektryk, które w znacznym stopniu obniżają koszt zakupu.
Hybryda czy elektryk – podsumowanie
Dylemat hybryda a elektryczny samochód w dużej mierze zależy od Twoich potrzeb oraz możliwości. Niewątpliwie jesteśmy świadkami ważnych zmian w motoryzacji oraz infrastrukturze, dlatego być może warto już dziś zainwestować w rozwiązania przyszłości i postawić na hybrydę plug-in czy elektryka. Oba rozwiązania mają swoje wady i zalety, zatem głównym czynnikiem przeważającym szalę na korzyść jednego z nich jest to, jakiego auta potrzebujesz.